Povzetek

VLOGE (glasovi) – SLOVENSKA RAZLIČICA:
Maček – KRISTIJAN GUČEK
Perrault – PRIMOŽ PIRNAT
Komornik – GREGOR GRUDEN
Kraljica – VESNA PERNARČIČ
Princesa – MAJA KUNČIČ
Gašper – TOMISLAV TOMŠIČ
Norček – JAKA IVANC

Mali Peter po očetovi smrti podeduje mačka, ki govori in ima čudežne sposobnosti zaradi svojih rdečih škornjev. Za svojega mladega gospodarja, ki je silno zaljubljen v princeso, je pripravljen narediti skorajda vse. Vendar se mora dvojica prebrisano lotiti osvajanja princese, saj obstajajo še drugi, zlobni snubci, ki jima želijo prekrižati načrte.

POSODOBLJENA PRAVLJICA
Obuti maček je junak iz ljudskih pripovedi, ki so se prenašale z ustnim izročilom. Charles Perrault je bil prvi, ki je zgodbo zapisal in jo leta 1697 objavil skupaj z drugimi pravljicami, kot so Pepelka ali Rdeča kapica.

V pravljici o Obutem mačku je glavni lik skorajda anonimen mladenič, o katerem vemo le, da je mlinarjev sin. Maček, ki mu priskoči na pomoč, je lahko idealizirani dvojnik, zaradi katerega se bo naš junak po nenavadnem nizu dogodkov poročil s princeso in tako uresničil svoje sanje. Drugi element pravljice, ki ga najdemo v filmu, sta njen časovni in krajevni okvir, ki ju je nemogoče določiti. Dežela Obutega mačka s čudežno preteklostjo, gradovi, princesami in ogromnimi gozdovi je v resnici domišljijska in je ne bomo našli v nobeni zgodovinski knjigi. Da bi ohranili pravljičnost časa in pokrajine, so se režiserji obrnili na arhitekturni slog Gaudíja, pri katerem se za organsko zaobljene konstrukcije zdi, da izhajajo iz sanj. In kot se za vsako pravljico spodobi, tudi v tej animirani priredbi najde prostor čudežno: junaki so obkroženi s čudežnimi objekti in govorečimi živalmi, bomboni, ki spreminjajo ljudi v živali ali škornji, zaradi katerih se lahko lik premika z neverjetno hitrostjo.

Struktura pripovedi se ni spremenila, kot tudi ne nauk pravljice. Obuti maček je zgodba o uspehu v pravem pomenu besede; o nekom, ki mu uspe uresničiti sanje zaradi vztrajnosti in prebrisanosti. Da bi bila prisotnost Charlesa Perraulta še bolj izrazita, so ga režiserji vključili v nekaj prizorov. Kljub temu pa je animirani film, ne da bi se oddaljeval od osnovnega besedila, bogatejši za nekaj dogodkov in v njem nastopa več likov. Kar se slednjih tiče, imajo ženski liki v animiranem filmu pomembnejšo vlogo kot v Perraultovih zapisih. Kraljica ima večji vpliv od kralja in tudi princesa aktivno odigra svojo vlogo pri razvoju dogodkov in ne nasede zvijačam, ki jih uporabljata Maček in njegov gospodar. S tem je dobilo originalno besedilo pridih sodobnosti.

REŽIJA SKOZI IGRALCE
Pri ustvarjanju Obutega mačka so posebno pozornost namenili igri in gestam likov. Ekipa Jérôma Deschampsa se ni preprosto lotila sinhronizacije, kot je v navadi pri animiranih filmih. Za Obutega mačka so obrnili ustvarjalni proces: najprej so igralci odigrali scenarij, kar je skrbno zabeležila kamera, posnetek pa so nato preučili strokovnjaki za animacijo, da bi tako prišli do končnega izdelka. Obuti maček je nastal s tem izrednim tehnični postopkom, ki je, kot upa Pascal Hérold, obogatil animirane junake in jih naredil bolj realistične.

O REŽISERJU, SNEMALNI TEHNIKI IN SODELAVCI
Leta 1984 je Pascal Hérold ustanovil družbo Duran Duboi, v kateri so nastali posebni učinki za filme, kot so Alien IV, Jeanne d’Arc (Ivana Orleanska), Le fabuleux destin d’Amélie Poulain (Nenavadna usoda Amélie Poulain), Asterix in mnogi drugi. Leta 2001 je ustanovil družbo Nadeo, ki ustvarja svetovno znane video igre in ki je uporabila svojo inovativno tehnologijo tudi pri realizaciji Obutega mačka. Iz Studia Delacave je Pascal s svojo ekipo raziskovalcev v manj kot dveh letih zgradil mednarodni animacijski studio. Gre za 3D studio, v katerem uporabljajo izjemno in revolucionarno snemalno tehniko – kar se animacije tiče, so uporabili t.im. Key Frame in ne Motion Capture tehniko, ki po režiserjevih besedah samo pretirano perfekcionistično reproducira posneto človeško gibanje. »Dolgo časa sem bil prepričan, da je 3D animacija ustvarjalno gledano le past, če računalniške animacije ne uporabimo za prepričljiv umetniški prikaz človeške komedije. Skratka: več tehničnih pripomočkov pomeni večjo potrebo po človeškosti.« Režiser je zato k sodelovanju povabil Jerôma Deschampsa in Macho Makeïeff, ki sta znana po zelo osebnem režiserskem pristopu v gledališču, operi in na televiziji. Jerôme je tudi odigral vlogo mačka in pri projektu sodeloval s čudovitimi igralci, Macha pa je ustvarila kostume animiranih likov.

Pri režiji najprej opazimo realistični pristop. Strokovnjaki za posebne učinke so skupaj s Pascalom Héroldom izbrali grafiko, ki se kar se da približa realnosti. Izbira kadrov to realnost še okrepi – kamera večinoma sledi likom in deluje, kot bi morala upoštevati fizične omejitve snemalnih okoliščin, kar ne opazimo vedno pri animiranih filmih. Nasprotno pa se v prizorih nadnaravnega – kot pri trikih Obutega mačka – režiser odloči za distanco. Vsekakor ne gre za preprosto posnemanje, temveč za poskus izraziti pretiravanje. Liki delujejo kot v burleski in opazimo odstopanje med njihovimi besedami in gestami. Skozi realistični pristop nas režiserji peljejo v karikaturo, da bi tako prišli na dan osebnost in podoba vsakega lika.

Med koproducenti Obutega mačka je treba omeniti France 3 Cinéma in MK2 Productions, ki zagotavlja distribucijo tega animiranega filma v Franciji in na mednarodnem tržišču. Francoskim producentom so na pomoč priskočili tudi Belgijci iz Nexus Factory in Robert Boner iz švicarske produkcijske hiše Saga Production, med drugimi pa so pri projektu sodelovali tudi Canal +, Ciné Cinéma in Centre National de la Cinématographie.

IZBIRA PROJEKTA
»K tej pravljici Charlesa Perraulta me je pritegnilo dejstvo, da gre za pomembno pravljico, ki jo pozna ves svet in ki se je ameriško tržišče animiranih filmov še ni lotilo. Poleg tega gre za pripoved, ki ni preveč moralna in to se mi zdi zelo dobro vpričo poplave dobronamernih animiranih filmov, ki prihajajo z druge strani Atlantika. Resnica ni nujno črna ali bela in mlado občinstvo ima pravico to vedeti.« (Pascal Hérold)

Video in fotografije

1videi 1fotografije